fredag 31. januar 2014

Hjemmelaga eller ikke?

Det er noen ting man sparer veldig mye på å lage selv, og som smaker veldig mye bedre. Og så er det en del ting som er vanskelig å lage like godt som det man får kjøpt, men som man likevel sparer så mye på at det noen ganger er verdt det. Og så er det jo ofte sånn at hjemmelagede ting er vesentlig sunnere.

Jeg har eksperimentert med litt forskjellig, og har kommet frem til at noen ting får jeg rett og slett ikke så mye igjen for å lage, mens andre kommer jeg aldri til å kjøpe ferdig igjen. Noen ting er for meg så selvfølgelige at man lager selv at det ikke kommer med her, men jeg har prøvd å ta med det man kan få bruk for.

Tortillalefser. Jeg har prøvd én gang og kommer aldri til å gjøre det igjen. Masse jobb og resultatet ble iallefall ikke noe bedre enn butikkjøpte. Prisforskjellen er heller ikke sååå stor. Bare bruk litt mindre lefse og litt mer bønner, hvis det er pengene det står på?

Potetgull lager jeg noen ganger. Hvis man ikke har steketermometer (det har ikke jeg), er det vanskelig å få "perfekt" resultat. Sånt sett går det mest på pris.. Noen ganger er det dessuten ålreit å kunne putte på akkurat de krydderne man selv vil, og så syns jeg det er litt hyggelig å lage. Ikke så krevende, og en fin liten snack.

Knekkebrød, er aller, aller best hjemmelaget. Særlig hvis du skal ha en næringsrik variant kan du få mye mer for pengene om du lager det selv. Jeg må innrømme at noen av de der som koster omkring 60 kroner for 6 stykk er hakket bedre enn mine, men det er liksom litt utenfor min verden.

Müsli er så latterlig dyrt å kjøpe at det blir nesten for dumt å ikke lage selv. Kanskje litt mye jobb hvis man spiser veldig mye av det, men jeg spiser det bare en gang i mellom og hvis jeg lager en stor porsjon varer den i flere uker.

Buljong prøver jeg å alltid lage selv. Har alltid en pose i fryseren som jeg legger de delene av grønnsakene jeg ikke får brukt på andre måter i. Når den blit passe full tar jeg litt ekstra selleri og løk og koker buljong på det. Kjempefin måte å kaste mindre mat på, og det er både billig, sunt og kjempegodt.

Nøttesmør/sesamsmør/tahin er nesten alltid billigere å lage selv. Og så har man litt bedre kontroll på konsistensen. Kan kreve litt tålmodighet, men holdbarheten er så lang at jeg egentlig ikke syns det er noen grunn til å la være. Peanøttsmør kjøper jeg likevel noen ganger.. Har funnet en type som ikke er tilsatt noe som har veldig god konsistens, og den er ofte på tilbud. Men ellers er både pris og kvalitet nesten alltid bedre hjemmelaga.

Brød baker jeg ofte selv. Noen ganger har vi noe toastbrød i fryseren, eller noe billig rugbrød, men det er kun latskap. Gjør man det noen ganger, er det faktisk nesten ikke noe stress å bake. Sett bakebollen på en vekt, null ut mellom hver ingrediens så blir det ikke så mye søl og målebegere som må vaskes opp. Skjær det i skiver og putt det i fryseren mens det ennå er ganske ferskt. Ekstra smart hvis du har en brødrister, eller du kan bruke dem til matpakke. Smør dem mens de er frosne og så tiner de innen lunsj.

Pizzabunn er det jo mange som kjøper ferdig. Det syns jeg er tull fordi det er så dyrt og på ingen måte bedre. Har eksperimentert med litt forskjellig nå, og selv om jeg har blitt kjempefornøyd hver gang jeg har lagd den eltefrie, er jeg nysgjerrig på flere metoder (kanskje nettopp fordi den har overbevist meg om at hjemmelaga er topp?) Kanskje poster jeg noen nye erfaringer snart?

Pasta har jeg nesten sluttet å kjøpe etter å ha prøvd å lage det selv, for det er så utrolig mye bedre. Selv om det ikke er ekstremt mye billigere er kvalitetsforskjellen enorm. Det krever dessuten mye mindre av en pastasaus når pastaen er hjemmelaga, så sånt sett sparer man jo litt mer... Kjevlinga kan dog være litt tung, men det gjør vel bare middagen enda litt mer velsmakende?

Yoghurt kan lages selv. Det er egentlig ikke særlig krevende.. Men man må alltid ha en aktiv yoghurt. For å lage en ny, trenger man nemlig en "gammel". Hadde jeg spist mer yoghurt hadde jeg nok alltid lagd det, men jeg får bare veldig lyst på det en gang i blant, så da kjøper jeg. Og så blir jo ikke den man lager selv homogen, glatt og fin. Litt sånn.. tilfeldig konsistens? Topp til baking uansett resultat og man sparer jo ganske mye penger.

Brownies. Jeg må faktisk inrømme at jeg nesten alltid har likt Toros Brownies vel så godt som hjemmelaga inntil nylig da jeg eksperimenterte meg frem til en supergod oppskrift. Nesten dobbelt så god! Og fordi jeg lagde den med kakaopulver istedet for sjokolade ble den ganske billig. Vet ikke hva Toros koster nå, men tipper hjemmelaga er billigere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar