lørdag 23. november 2013

Marrokanskinspirert kikertgryte med couscous

Denne gryta er inspirert av en rett som tradisjonelt lages i en tagine, som er et slags leirefat. Når man lager den i en vanlig kjele blir det sikkert litt annerledes, men god er den iallefall! Hvis du ikke tåler gluten kan du bruke ris eller glutenfrie couscous (vet det finnes i sverige iallefall). Her mangler jeg forresten squash. Resultatet ble likevel godt, men vil anbefale å ha det med hvis du skal lage den "skikkelig".

(2 porsjoner, ca 20 kroner)
Gryta
1 liten løk, finhakket
1-2 fedd hvitløk, finhakket
1/2 chili, finhakket
1/2 spsk revet ingefær
1/2 ts kanel (eller 1-2 cm kanelstang som du fjerner før servering)
1 ts spiskummen
1/2 ts kardemomme
1/2 ts koriander
1/2 ts gurkemeie
1 paprika
1 gulrot
1/4 squash
1/2 tomatboks
1/2 dl hakkede rosiner (eventuelt blandet med tørket aprikos)
(1/2 dl hakkede mandler)
ca 80 gram tørka kikerter, bløtlagt og kokt
ca 1 dl vann
litt sitronsaft
salt

Couscous (eller ris)
1,5 dl couscous
2,1 dl vann
1 ts smør (eller olje)
litt salt
evt hakket tørka frukt og nøtter

1. Sautér løk, hvitløk, ingefær og chili i litt olje i et par minutter. Tilsett kryddere og stek litt videre.

2. Skjær grønnsakene og ha dem i (mange liker squashen litt mindre kokt en andre grønnsaker, men jeg har den i sammen med de andre). Skru ned varmen litt og la surre i noen minutter.

3. Ha i tomatboks, tørka frukt (og eventuelt mandler og sitronsaft).

4. Ha i kikerter. Jeg syns det er godt å la den siste koketiden være i gryta, så de tar til seg litt smak; da er det smart å ha litt vann i. La koke i ca en halvtime og smak til med salt.

5. Lag couscous som anvist på pakken, eller: Kok opp vann med salt og smør i en kjele, ta kjelen av plata og tilsett couscous. Legg på lokket og la trekke i ca 5 minutter. Rør om med en gaffel så du liksom "løfter" litt luft inn i den.

Tips
Du må gjerne koke gryta i en time eller mer (jeg syns faktisk den blir best da), men hvis kikertene er helt ferdigkokte, kan det da være en fordel å vente litt med å ha dem i. Særlig hvis de kommer fra boks.

Grønnsakene jeg har skrevet her er bare et forslag, med hensyn til hva jeg hadde i kjøleskapet (gadd ikke kjøpe squash og det ble veldig godt fordet, men hvis du vil ha den "riktig" ville jeg anbefale det). Jeg har for eksempel lyst til å prøve å lage den med butternut squash eller gresskar.

Hvis du vil kan du også blande inn litt tørka frukt (evt også nøtter) i couscousen, men jeg liker den egentlig best som den er.

4 kommentarer:

  1. Jeg tenkte jeg skulle lage denne i dag. Men du bruker så mange fancy krydder.. Er det HELT nødvendig? Har liksom brukt opp krydderbusjettet mitt på øl..

    SvarSlett
  2. Hehe.. Nei, bare bruk det du har. Jeg syns det viktigste i denne er kanel og spiskummen, men har prøvd å lage den uten også. Du kan jo evenutelt bruke litt buljong for at det ikke skal bli kjedelig, hvis du har det. :)

    SvarSlett
  3. Hei, dette ser kjempespennende ut. Men hva vil tomatboks si? Tomatpuré?

    SvarSlett
  4. Med tomatboks mener jeg hakkede tomater på hermetikkboks eller pappboks. Typisk 400 gram tror jeg.

    SvarSlett