torsdag 16. januar 2014

Risotto med sopp og soltørka tomater

Postet tidligere en oppskrift på risotto med sopp og spinat. Denne har akkurat samme fremgangsmåte, men tenkte likevel jeg kunne dele den. Greit med litt variasjon?


(2 porsjoner, ca 15 kroner)
Jeg brukte
smør til steking
1,7 dl ris
1,5 dl hvitvin (valgfitt, du kan eventuelt bruke litt eplecider/1 spsk hvitvinseddik)
1 liten løk, finhakket
1/4 sellristang, finhakket
ca 8 champingionger
1-2 dl soltørka tomater, grovhakkede
ca 7 dl buljong
1 dl parmesan, revet

1. Smelt smør i en kjele og sautér løk og selleri. Ha i soppen (skåret i små biter) og la det steke til mesteparten av vannet har fordampet.

2. Ha oppi risen og la det steke i et par minutter. (Sånn lukker man risens overflate, og det er viktig for at det fortsatt skal være litt bit i risen etter all røringen og kokingen.)

3. Ha i hvitvinen. Heretter skal du røre om hele tiden, og tilsette litt og litt vann med buljong etterhvert som det blir litt tørt. (For at det skal ta kortere tid, kan du også ha i så mye vann at det dekker risen, og røre litt sjeldnere, men pass på at det ikke brenner seg.)

5.  Ca 40 minutter senere, eller når risen er ferdig (jeg syns den skal ha litt motstand), har du oppi tomater. Til slutt rører du inn parmesanen og eventuelt litt ekstra smør. Jeg syns også det er godt med litt hvit pepper på.

Tips
Har du en tykkbunnet gryte er det det letteste og beste. Og vil ha du ha litt friske grønnsaker i (asparges eller sukkererter er veldig godt), har du det bare i noen minutter før retten er ferdig. Her hadde jeg noen frosne grønne bønner, som jeg bare hadde stekt litt i olivenolje og hadde litt sitron og salt på.

3 kommentarer:

  1. I dag så lage jeg gulrotchips. Jeg synes det var digg.
    Kanskje noe for deg.


    :)

    SvarSlett