tirsdag 22. oktober 2013

Knekkebrød

Knekkebrød er veldig enkelt å lage og det smaker myyye bedre enn de man kjøper. I de nederst har jeg brukt en del solsikkekjerner og gresskarkjerner, litt sesamfrø og litt hakkede hasselnøtter, men jeg pleier egentlig bare å bruke det jeg har av nøtter og frø. Supergodt bare med ost og smør.



Du trenger
(ca 15 knekkebrød)
3 dl (ca 120 gram) havregryn
2 dl (ca 100 gram) frø og litt hakkede nøtter (evt tørka frukt)
1 dl (ca 60 gram) hvetemel
1 ts salt
3,5 dl varmt vann

(Jeg skriver i gram fordi jeg syns det enkleste er å bare sette bakebollen på en vekt og nulle ut mellom hver ingrediens. Så glir det liksom lettere inn i hverdagen.)

1. Sett stekeovnen på 160 grader, varmluft. Hakk nøttene (hvis du bruker det), mål opp alt det tørre og bland det sammen.

2. Ha i vannet (det er varmt for at havregrynene skal svelle raskere), rør og la stå i noen minutter så konsistensen blir litt tykk.

3. Så smører du alt så jevnt som mulig med en slikkepott utover et stekebrett med bakepapir og sett i ovnen.

4. Ta ut brettet etter ca 10 minutter og bruk en pizzarulle (eller en kniv) til å skjære et rutemønster. Jeg syns 5x3 er passe. Sett brettet inn igjen og la det stå i ca 45 minutter til. Jeg syns egentlig det er godt at de blir litt seige i midten (det forkorter holdbarheten litt), men hvis du vil ha dem helt sprø kan det være nødvendig å steke de midterste litt ekstra til slutt. Avkjøles på rist. Oppbevar dem for eksempel i en metallboks eller en papirpose (i plast blir de bare fuktige og ekle).



Tips
De kan lett lages glutenfrie, ved å bytte ut mesteparten av melet med mer havregryn, og legge til litt potet- eller maismel.
Du må også gjerne doble porsjonen, men da er det best å steke i to omganger (hvis du har tid). Har stekt to brett sammen før. Det går fint hvis man bytter plass på stekebrettene cirka halvveis, men da forlenges steketiden en del og kantene blir lett litt brent hvis du ikke tar dem ut før midten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar