mandag 18. november 2013

Sjokoladekjeks med havergryn

Disse sjokoladekjeksene har litt konsistens som sånne seige digge chocolate chip cookies (som jeg kanskje også poster oppskrift på), men jeg syns egentlig bitet i havregrynene gjorde dem enda bedre. Hvorfor ikke spise et par til lunsj når de også metter litt? Tar dessuten bare en halvtime å lage, om ikke mindre. Jeg hadde også igjen noen av de nødvendige ingrediensene fra gulrotkaka og hasselnøttsmøret.

(15 stk, ca 13 kroner)
Du trenger
100 gram brunt sukker
50 gram hvitt sukker
120 gram smør
1 egg
1/2 ts natron (funker sikkert bra med bakepulver)
3 dl havregryn
1 dl mel, eller en glutenfri melblanding
ca 30 gram mørk sjokolade, grovt hakket
(ca 20 gram hasselnøtter, grovt hakket)

Start med å sette ovnene på 190 grader.

1. Bland sukker og smør godt sammen, gjerne med en håndmikser.

2. Ha i egget og pisk det inn før du tilsetter mel, havergryn og natron godt sammenblandet.

3. Rør inn sjokolade og eventuelt nøtter.

4. Bruk en skje og legg ca 15 klumper på et bakepapir og sett dem midt i den varme ovnen. De flyter ut når de steker, så ikke gidd å flate dem ut eller forme dem så mye. Ca 10 minutter senere tar du ut brettet, venter noen minutter og så avkjøler du kjeksene på rist (før de er avkjølt faller de veldig lett fra hverandre, så pass litt på).

Superenkelt og godt! Hvorfor kjøpe dyre palemolje- og e-stoffbomber i butikken når det tar så kort tid å lage selv?

4 kommentarer:

  1. skikkelig bra blogg!!

    SvarSlett
  2. Prøvde disse i går, og var uten tvil en av de bedre cookiene jeg har smakt. Var også veldig godt med litt havregryn og hasselnøtter - i motsetning til den "vanlige" rene sjokolade-smør-sukker-cookien. Følte meg litt mindre usunn i etterkant. Mine falt dog veldig sammen og ble helt flate, men godt mulig det var jeg som ikke tok de stå inne et par minutter for lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skjedde med meg også denne gangen. Det var definitivt fordi de stod litt for lenge, men jeg tror også de kan falle sammen litt hvis man rører altfor mye etter at man har hatt i det tørre.

      Slett