onsdag 22. januar 2014

Søtpotetkarry med crispy kikerter

Jeg har en karrypasta stående fra tid til anden. Jeg er egentlig litt skeptisk til sånne fordi de ofte inneholder så mye rart man kan klare seg uten. Men den jeg har for øyeblikket smaker veldig godt, og selv om de føles litt dyre når man kjøper et glass, så kan man bruke det til ganske mye og spare seg for å kjøpe noen kryddere. Med mindre man skal gi en rett et nøyaktig uttrykk, - da er det greit å ha bedre kontroll på forholdene, og putte i ett og ett krydder selv. Men såvidt jeg har forstått er det ikke så mange som er sånn. Så lenge det smaker godt er det greit; det er vel den hovedregelen de fleste har.


Så, hvis du har en karrypasta kan du lage denne (og andre karryretter) veldig enkelt. Hvis du vil lage den enda enklere kan du faktisk droppe hvitløk og ingefær også (hvis du syns karrypastaen inneholder nok.


(1 stor porson (2 med ris), ca 8 kroner)
Dette brukte jeg
2 søtpoteter, skåret i terninger
1 dl kokosmelk
2 dl vann (eller mer hvis du vil ha suppe)
2 ts karrypasta
1 fedd hvitløk, finrevet
1 ts finrevet ingefær
litt ferdigkokte kikerter fra fryseren
korianderblader fra fryseren
sitronsaft (bruk gjerne lime)

1. Sett stekeovnen på 180 grader. Spre kikerter utover et bakebrett (de kan godt være frosne) og ha litt olje og salt på. Stek i ca 20 minutter, eller til de har blitt litt gylne. 

2. Ha kokosmelk, ingefær, hvitløk og karrypasta i en gryte og kok opp. Ha i vann og potet. La koke i ca 15 minutter. Og miks lett med en stavmikser (la det være noen hele potetbiter). 

3. Ha noen dråper sitronsaft på kikertene og server dem sammen med gryta. Pynt gjerne med litt koriander.

Tips
Hvis du vil gjøre det enda enklere kan du bare ha de frosne ferdigkokte kikertene direkte oppi gryta. Jeg bare syns det er så godt når de er crispy! Og du kan selvfølgelig ha andre grønnsaker i. Tror dessuten det er veldig godt med sitrongress. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar