torsdag 23. januar 2014

Bananbrød

I dag var jeg i butikken og skulle kjøpe sjokolade og chips. Men på veien inn så jeg at de hadde veldig mange gamle bananer og syns det var litt synd å tenke på at alt sammen bare skulle kastes når jeg egentlig hadde lyst til å bake bananbrød. Så jeg spurte om jeg kunne ta noen, og det fikk jeg altså lov til ("på eget ansvar", vel og merke, "for jeg kunne bli tatt for å stjele").

Hvis du får lyst til å gjøre det samme, har latt være å følge mitt tips om oppbevaring av bananer eller av en annen grunn har noen overmodne bananer burde du lage denne kaka. Topp til kveldsmat, eller hvis du er en sånn som kan like litt søte ting til frokost. Med smør, honning, kanskje nøttesmør (hjemmelaget "nutella"?) eller bare som den er.


Du trenger
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2-3 modne bananer, most (innmaten av mine tre veide 220 gram)
200 gram sukker
2 egg
80 gram smør (du KAN bruke matolje hvis du er fattig, men jeg er veldig fan av ekte meierismør)
1 dl syrnet melk (jeg brukte ymer)

1. Bland sammen mel, bakepulver og vaniljesukker og sett smøret til å smelte på lav temperatur. Pisk eggedosis av sukker og egg.

2. Vend inn vekselsvis smør, syrnet melk og melet (smart å bruke en slikkepott). Til slutt den moste bananen.

3. Hell det i en smurt brødform (kakeform duger også, bare følg med på steketiden). Stek på 180 grader, nederste rille i ca 60 minutter.

Tips
Bland inn nøtter (hasselnøtter er sikkert godt), hakket sjokolade (gjerne mørk, så kaka ikke blir altfor søt), tørka frukt etter ønske.
Hvis du ikke har en håndvisper kan du blande sukkeret sammen med smøret først, vispe det med hånda til det blir litt luftig og så piske inn egg etterpå. Jeg syns egentlig resultatet blir helt likt, så du du gjør bare det du syns er lettest (hvis ikke du bruker matolje istedet for smør).
Husk også å fryse ned litt hvis du tror hele ikke forsvinner på et par dager.

1 kommentar:

  1. ok, jeg elsker bananer og denne ser for syk ut! Jeg må lage den i morgen :D

    SvarSlett