mandag 31. mars 2014

Verdens beste brød med ny gryte!

En støpejernsgryte fra Le Creuset har jeg ønsket meg megalenge, så jeg bestemte meg for å bruke min første ekte lønning (altså den første som går til meg selv) på det. Og jeg er så fornøyd og glad og bare seeee, så fin den er! Har lyst til å lage mat hele tiden bare for å kunne ha den stående på bordet.

Innvielsen gikk til å lage thaisuppe (med rista cashewnøtter med soyasaus til). Mmm.




Og så klarte jeg ikke å vente lenger enn til dagen etter med å lage brød. Å lage brød i gryte er som magi! Gryta funker litt som en dampovn og gjør brødet kjempesaftig og gir det samtidig en sprø, digg skorpe. Det jeg lagde her var et sånt helt lyst eltefritt ett. Superenkelt og perfekt til helgefrokost. Deigen røres bare sammen kvelden før, og så har du ferdig brød en time etter du har stått opp.



Til ett brød trenger du
400 gram hvetemel
3 dl vann
1 spsk matolje
ca 8 gram salt
1/3 ts tørrgjær/liten klump ferskgjær
(jeg blandet også 1 dl surdeig i vannet, men det er på ingen måte nødvendig for at brødet skal bli vellykket)

1. Rør ut gjæren i vannet med oljen(hvis du bruker fersk)/bland med mel og salt (hvis du bruker tørr). Og bland alle ingrediensene godt sammen. Deigen skal IKKE knas, den skal bare være relativt klumpfri. Dekk godt med plast og sett til heving i romtemperatur.

2. 8-20 timer senere vender du deigen ut i mel på et bakepapir (masse mel på bord og hender!), bretter deigen mot midten noen ganger til du har en klump. Snu den rundt, så brettene vender ned og du har en rund deig. La heve med bollen over i 30-60 minutter.

3. Sett ovnen på 250 grader med gryta inni. La stå i 30 minutter så gryta blir helt varm.

4. Vend deigen oppi den varme gryta ved å løfte den med bakepapiret (gryta trenger ikke smøres, varmen gjør at det ikke setter seg fast), stek i 30 minutter med lokk og så 10 minutter til uten lokk. Sett varmen ned til 220 grader når du tar av lokket. Avkjøl på rist.

1 kommentar: