tirsdag 19. november 2013

Vaner og kjøtt

Mitt mål med denne bloggen er overhodet ikke at alle, du (eller noen i det hele tatt) skal bli vegetarianere. Jeg syns faktisk det er idiotisk at det så ofte skal være nødvendig å kalle seg vegetarianer for å ikke spise kjøtt. Når jeg tenker over det, skjønner jeg at jeg til sammen sikkert har spist opptil flere hele dyr bare på grunn av normer og etikette, og da mister jeg litt respekt for hele matkulturen vår. Tenk så mye kjøtt som egentlig ikke engang er tilberedt særlig godt; folk bare... svelger! Har du dessuten noen gang blitt bedt på middag og tilbudt et kjøttfritt alternativ uten å ha meldt deg som vegetarianer? Sannsynligvis ikke så uhyre mange ganger. Dét er det jeg syns er absolutt verst. Det er som om at hvis man spiser kjøtt én gang, så spiser man det selvfølgelig alltid.

Så jeg skulle egentlig bare ønske at flere folk var bevisst om seg selv som kjøttetere. Aller mest for å prøve å endre litt på den holdningen de fleste ikke engang er klar over at de har til konsumering. Jeg vil gjerne vise at det faktisk ikke krever så mye å velge "rett" litt flere ganger enn de fleste gjør. Bare det å oppleve det man putter i handlekurven som aktive valg istedet for daglige rutiner, kan gjøre en kjempestor forskjell. Og om ikke handleturen din kan redde hele verden, har det iallefall ikke skadet noen at du i det minste tenkte over det. Du har jo uansett spart litt penger (og sannsynligvis litt helse) på det; så hvorfor i all verden ikke?

Sånn jeg ser det, er det ingen ulempe i å se på et par skiver skinker til risottoen som noe ekstra luksuriøst, istedet for å nesten glemme å smake på den fordi det bare har blitt en "ubetydelig", gammel vane. Det er selvfølgelig mye kulturelt forbundet med kjøtteting, men det er ikke de situasjonene der vi samler oss rundt en viltgryte og stearinlys jeg blir uvel av å tenke på. Det er de lettvinte løsningene det er viktig å gjøre noe med. Er det egentlig så mye mer krevende å åpne fryseren for en porsonspakket gryterett, enn en frossenpizza? Og kan man ikke like gjerne kjøpe kaffen sin på en lokal kafé som på Starbucks? Det er sånne enkle ting i hverdagen vi litt oftere burde ofre en tanke; for det er faktisk ikke så mye mer enn det som skal til. Være litt bevisst, bare.

Og hvis du er litt interessert i å vite mer om kjøtt- og fiskeindustrien (framstilt av en som ikke engang selv er vegetarianer, men bare har studert saken lenge og nøye) vil jeg anbefale å lese Eating animals av Jonathan Safran Foer. Den setter ting litt i perspektiv, viser noen aspekter av kjøttindustrien som de fleste ikke tenker på, uten å først og fremst misjonere. Og hvis du tenker at USA ikke kan sammenlignes med norden uansett, så vil jeg bare si at etikken og intensjonene er stort sett de samme. Det er bare ikke like lett å tjene penger her som som der.

1 kommentar:

  1. Visdom, Emilie :) Gled deg til HverdagsVeggis-appen kommer :)

    SvarSlett