tirsdag 26. november 2013

Pepperkakebaking!

Jeg har aldri laget pepperkakedeig før, så det måtte jeg liksom prøve. Dessuten er jeg ekstra gira på jul i år; kanskje litt påvirket av min venninne Emilie som sikkert ikke tenker på annet hele desember (eller kanskje egentlig alle -ber-månedene, heheh). Så denne helga bakte vi pepperkaker, inkluseive hvert vårt improviserte hus. På bildene ser du Emilies (jeg prøvde nemlig å lage en improvisert kirke, og det gikk... ikke så bra, heheh).



Pepperkakedeig
250 gram sukker
2 dl lys sirup
1 ss kanel
1/2 spsk malt ingefær
1/2 spsk malt nellik
250 gram smør
1 spsk natron
2 egg
650-800 gram mel

Melisglasur, lages bare ved å blande eggehvite og melis. Prøv deg frem, bare bland inn melis i en eggehvite til ønsket konsistens.

1. Ha sukker og sirup i en kjele og sett plata på litt over middels varme, rør hele tiden. Sukkeret skal være helt smeltet.

2. Tilsett kryddere mens du fortsetter å røre.

3. Tilsett natron og la det skje merkelige ting.

4. Ha smør i en bolle og hell blandingen over. Rør rundt til smøret smelter.

5. Pisk egg lett sammen og bland det godt inn. Tilsett så melet, litt om gangen til det til slutt blir en fast deig. La stå i kjøleskape en stund, gjerne over natten.


6. Så kjevler du og skjærer pepperkakene som du har lyst, og med ønsket pynt. Jeg grovhakket mandler og trykket dem forsiktig på noen av mine og det ble kjempegodt!

Stek på 220 grader i 7-10 minutter, avhengig av tykkelse og ovn.


Tips
Prøv å kjevle deigen jevnt, sånn at pepperkakene bruker ca like lang tid på å bli ferdigstekt, så slipper du at noen blir brent.

Den letteste måten å skille eggehviten fra plommen er å kakke egget, ta det rå egget i hånden, la hviten falle ned i en beholder og til slutt har du bare plommen i hånden. Vær selvfølgelig forsiktig ogsånn så plommen ikke knuser.

1 kommentar:

  1. Kjempebra opskrift! Jeg undrer mig bare, hvornår kommer tacovaflen?
    Kærligst

    SvarSlett