onsdag 13. november 2013

Enkel, saftig og god gulrotkake

Jeg syns egentlig nesten alltid at en helt enkel saftig sjokoladekake med mye smør (eventuelt brownies) er det beste. Men gulrotkake kan jo være en god variasjon. Jeg liker at denne er helt enkel, men du kan jo putte for eksempel nøtter og sjokolade i hvis du vil. Det brune sukkeret gjør den ekstra saftig, nesten litt seig.


Denne gangen har jeg lagd den i langpanne for å kunne ha litt i fryseren, men jeg har også prøvd å lage den i vanlig kakeform, med halvert oppskrift (og litt redusert steketid). Funket veldig bra. 

Kake
275 gram mel
300 gram brunt sukker
2 dl nøytral olje (jeg har brukt rapsolje)
2 ts kanel
1 ts natron
1,5 ts bakepulver
350 gram gulrot (ca 4-5 mellomstore), fint revet

Osteglasur
200 gram naturell smøreost (jeg syns Snøfrisk gjør det ekstra godt)
100 gram smør
1 ts vaniljesukker
150 gram melis
Litt sitronsaft (forsiktig!)

Bland sukker og olje godt sammen. Pisk inn eggene, ett om gangen. Ha i melet godt blandet med resten av det tørre,, rør sammen til det er klumpfritt. Til slutt vender du inn gulrøttene.

Stek midt i ovnen i ca 40 min, 180 grader.

Husk å vente til kaken er helt avkjølt/romtemperert før du smører på glasuren (og ikke spis opp alle restene for da blir du sikkert like kvalm som jeg er nå).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar