mandag 3. februar 2014

Spaghetti med kremet tomatsaus

Vi fant pastamaskin i kjelleren! Man trenger det jo egentlig ikke, men halooo så enkelt det gjør det. Vil spise pasta hver dag nå. Og se, så fin spaghetti man kan lage!



Tomatsaus til pasta er kanskje noe alle har lagd en eller annen gang, og så (hvis man ser bort ifra store, ekle løkbiter) skal det mye til for at det ikke smaker godt. Jeg lager ofte bare med hvitløk og tomatboks, så blir det nesten ingen oppvask. River hvitløken over kjelen mens olivenoljen varmes opp, lar det surre og hiver tomat oppi. Og så koker jeg pasta. Men her er en litt annen variant.



Herman ville nemlig at jeg skulle lage pasta med vodka, og bare sånn for å for én gangs skyld ta mattipsene hans seriøst, tok jeg  i 2 spiseskjeer. Vet ikke om det eeegntlig gjorde noen forskjell. Men vodkaen frigjør visstnok de alkoholløselige smakene i tomaten. Kanskje det var derfor det ble så godt?

(1 stor porsjon, ca 7 kroner)
Jeg brukte
120 gram hjemmelaget pasta
1/2 gulløk, finhakket
2 fedd hvitløk, revet
2 spsk vodka (hvis du syns det er en god idé)
ca 6 cocktailtomater (sånne semismå), skåret i små biter/1/3 tomatboks
1 spsk tomatpuré
salt og pepper
1/2 dl fløte
2-3 spsk parmesan, finrevet

1. Surr løk og hvitløk i litt olje.

2. Ha i tomaten og tomatpureen, og så vodkaen hvis du har. La alkoholen fordampe og la småkoke så lenge du gidder. 15-35 minutter? Smak til med salt og pepper. Kok pasta i mellomtiden.

3. Ha fløte i sausen og la putre i et par minutter til og ha i parmesanosten. Ha den ferdigkokte pastaen oppi sausen og rør litt om. Server med litt ekstra ost på toppen.

Husk for all del å følge med så pastaen ikke blir overkokt. Eller for lite kokt da, for det er heller ikke så godt (det fikk jeg merke i dag, hufff). Men pastaen blir liksom bittelitt mykere etter at man har helt av vannet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar