onsdag 6. november 2013

Hjemmelagde pastaputer

Mere pasta! Hjemmelaget pasta er så godt at jeg alltid får lyst til å lage det igjen (jeg lærer aldri: lag dobbel porsjon!!), og i dag hadde Herman eksamen så jeg følte liksom at jeg hadde en unnskyldning for å bruke litt ekstra tid på middag. Lagde til og med en porsjon med spekeskinke til anledningen (unnskyldning: hadde et par skiver i kjøleskapet fra vi hadde besøk, syns liksom det er bedre å bruke enn å kaste).



Pastadeig
ca 100 gram mel
1 egg

Lag pastadeigen som forklart her, men kjevle gjerne ut deigen litt tynnere. Skjær den i små ruter og ha litt fyll på halvparten. Fukt kantene på en firkant med fyll. Gjør det samme med en uten og legg den over, press godt rundt kantene så deigen klistrer seg godt sammen. Det er viktig at det er tett så det ikke kommer for mye vann inn når man koker putene (ca 6 minutter).

(nok til 100 gram pasta, ca 6 kroner)
Spinat- og ostefyll
ca 100 gram frossen hakket spinat, opptint
ca 2 spsk ricottaost
ca 2 spsk revet parmesan
litt hvit pepper
litt salt
litt revet muskatnøtt (hvis du har)

Brukte samme forhold til fyllet med spekeskinke, bare byttet ut spinaten.

Ha spinaten i sen sil og press ut så mye vann av den som du kan. Bland sammen ingrediensene og vips, så er det klart. Hvis du avkjøler det litt før bruk er det litt lettere å forme det, men det er ikke nødvendig.

Saus?
Jeg blandet en rød pesto med olivenolje og hadde noen dråper på putene til slutt. Det syns jeg holdt fint.

Tips
Hvis du ikke vil ha så mye pasta i forhold til fyll, kan du prøve å brette den ene siden over den andre istedet for å bruke en firkant oppå en annen. Kantene som ikke passer inn i rutene kan du uansett ta vare på og koke ved siden av. Jeg lagde en kremet spinatsaus som jeg blandet det med:
Smelt litt smør, rør en spiseskje mel ut (fort, sånn at det ikke klumper seg!), ha i litt melk og spinat, revet ost, salt og pepper og revet muskatnøtt. Brukte egentlig bare litt av fyllet til putene som jeg ikke fikk plass til.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar