søndag 2. februar 2014

Nøttesmørkuler

Egentlig så er jeg ikke så veldig fan av "sunt godteri" og er så glad i vanlige havregrynskuler at jeg egnentlig ikke så helt poenget med å begynne å eksperimentere med andre rare ting. Men så kjøpte jeg en pakke dadler for å lage en sukkerfri julegave (havregrynskuler med dadler istedet for sukker og så litt mindre smør). Måtte selvfølgelig smake også, og det ble egentlig veldig godt syns jeg.. Så da fikk jeg vel eksperimentere litt med resten og lagde en amerikansk godteriversjon med peanøttsmør. Digg, og sikkert enda digger med litt ekstra mandelsmør.


Til 12 kuler
ca 10 dadler
5 spsk peanøttsmør eller mandelsmør (eventuelt litt av begge deler og evnentuelt også litt grovhakkede nøtter)
3 spsk kakaopulver

1. Ta stenen ut av dadlene, ha de i en bolle med kakaopulver og miks med en stavmikser eller lignende.

2. Ha i nættesmør og bland godt (jeg brukte en gaffel)

3. Form til små kuler med hendene. Og vend dem i for eksempel kokosmel, finhakkede nøtter eller kakaopulver. Sett dem i kjøleskapet i minst 20 minutter.

Tips
(Igjen:) Lag mandelsmør og peanøttsmør selv ved å mikse det leeeenge og vel, til det begynner å bli oljete.
Og hvis du ikke gidder å lage det her, men syns kombinasjonen av nøtter og dadler hørtes godt ut kan du jo bare ta ut stenen av en daddel, stappe en nøtt eller to inn og spise den. Snack!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar