onsdag 26. februar 2014

Chili- og peanøttdip til vårruller

Nå skal jeg være på en streng diett (low FODMAP, hvis du er interessert) i 6 uker der jeg skal holde meg unna en million matvarer (blant andre løk, hvitløk, belgfrukter, soya, hvete og melk). Det begrenser matlagningen en del, men gjør det også naturlig å lage mer asiatisk fordi ris, friske urter og lime er noe av det jeg trygt kan spise.


Det var første dag i går og jeg lagde risruller. Denne gangen med kylling stekt i olje, chili, ingefær og salt (kommer til å bruke litt mer kjøtt og fisk en normalt i disse ukene for å gjøre det litt lettere å få nok protein).

Jeg ble også nødt til å eksperimentere meg litt frem til en god dip og endte med en kjempesuksees!

Chili- og peanøttdip
2 ts sambal oelek (hjemmelaget eller kjøpt)
2 ts risvin
3 ts peanøttsmør
1 ts sukker
1 spsk fiskesaus
noen dråper sesamolje
litt limesaft (1 spsk?)
evt litt vann

Bland alt godt sammen og dypp det du har å dyppe i det. Namnam. Bare husk å rulle risrullene dine stramt nok så ikke alt fyllet faller ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar