søndag 15. desember 2013

Ferske vårruller med and og salat


I det siste har jeg ikke hatt så mye tid til å lage mat, men når jeg først har brukt litt tid på det og ikke har brukt så mye penger på mat ellers, har jeg hatt lyst til å unne meg litt kjøtt. Er egentlig ikke heeelt komfortabel med å poste flere ikke-vegetariske oppsrkifter på rad, men siden jeg bare har spist gryter og supper fra fryseren ellers blir det liksom sånn.


På fredag var jeg invitert til My som serverte ferske vietnamesiske vårruller med konfitert andelår. Altså andelår stekt i andefett over laang tid (hun sa de stod i ca 4 timer på 120 grader). Det var så godt, så jeg fikk lyst til å lage det samme i dag. Jeg fikk dessverre ikke tak i andefett, så jeg bare stekte andebryst i ovnen. Det ble namnamnam, men ikke like fett og godt som anden My lagde. Men så er det jo ikke alltid man har 4 timer til rådighet heller... Min versjon:

(2 personer)
Du trenger (for eksempel)
et halvt andebryst (hvis du spiser sjømat, men ikke kjøtt, er det sikkert veldig godt med reker i den samme oppskriften)
9 små rispapir (jeg kjøpte mine på Søstrene Grene for en tier)
salat
vårløk
agurk
friske krydderurter (her: koriander, mynte og basilikum (thaibasilikum er best))
risnudler

Dip
1 spsk soyasaus
2 ts risvin
litt limesaft
1 ts peanøttsmør
1 ts sesamolje
1 ts sukker
1 spsk vann
...blandes godt sammen.

1. Stek andebryst med litt olje midt i ovnen på 160 grader i halvannen time. (Du kan gni den inn med litt krydder hvis du vil. Jeg stekte den bare med tørka korianderfrø, og ville gjerne også bruke stjerneanis, men det hadde jeg ikke. Ble godt likevel.)

2. Skyld salat, snitt vårløk og agurk på langs og legg det klart med friske krydderurter.


3. Ta ut anden, skjær den i biter i ønsket størrelse.

4. Kok risnudler, held av vannet, skyld i kaldt vann.

5. Dypp ett og ett rispapir i vann, legg det på tallerknen, legg ønsket fyll i og rull sammen. Dypp i ønsket saus og mmmspiiismnom.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar