tirsdag 3. desember 2013

Paella (fra Valencia)

På fredag fikk jeg min første lønn fra kafeen jeg jobber på, og bestemte meg for å feire med å kjøpe økolgisk kylling. Og når jeg først skulle ha kjøtt, ville jeg lage noe skikkelig godt. Her kommer oppskrift på paella, som jeg har lært å lage av en spanjol (som lager den beste paellaen jeg har smakt!) familien min og jeg har blitt kjent med i Spania. Han bruker jo alltid gass og paellapanne, og det gjør nok en forskjell. Han sier dessuten at vannet man bruker til å koke paellaen er ganske avgjørende for resultatet, og så er jo gode råvarer litt lettere å få tak i i Spania. De bruker faktisk også kanin i tillegg til kylling, så hvis du får tak i det kan du bytte ut litt av kyllingen med det.







(3-4 porsjoner)
Du trenger
ca 400 gram kylling (mye skinn og ben er bare bra!)
3 spsk olivenolje (eller mer)
1 rød paprika, skåret i tykke strimler
grønne bønner
1 tomat, revet (uten skinnet)
ca 100 gram bløtlagt og kokte hestebønner (eller limabønner)
1 ts paprikakrydder
1,5 ts gurkemeie (eller litt safran)
4,5 dl ris
ca 8 dl vann
SALT

1. Varm olivenolje i en panne med litt høy kant. Ha i paprika og hvitløk, og la frese til paprikaen har fått litt blemmer. La hvitløken bli i panna.

2. Salt kyllingen godt og ha den i, la den bli godt stekt på utsiden før du setter ned varmen litt. La steke i ca 15 minutter.

3. Ha i de grønne bønnene og så tomaten. La steke videre på middels varme i noen minutter, og ha i mesteparten av vannet, paprikakrydder, salt (vær generøs!) og gurkemeie. La koke i 15-20 minutter til.


4. Ha i risen og hvite bønner. Fordel den godt i pannen, men etter du har gjort det er det veldig viktig at du ikke rører mer. Legg paprikaen tilbake i pannen. La småkoke i 20 minutter. Det kan være nødvendig å dekke pannen med lokk/aluminiumsfolie de siste 5-10 minuttene for at risen skal bli helt ferdig. Det kan også være den trenger litt mer vann, men vær forsiktig, for risen skal ikke være overkokt/våt.

Tips
Du kan bytte ut kjøttet med sjømat. 

1 kommentar:

  1. Juan José Carlos Sanchez de Maria Rodriguez Lopez19. desember 2013 kl. 17:17

    ¡¡¡ayayay, su sabor es realmente bueno!!!

    SvarSlett