tirsdag 14. januar 2014

Bringebærkake med mandler og kanel

I dag er jeg syk. Én arbeidsdag denne uka, og så er det i dag jeg er syk. Føler jeg betaler en dagslønn for å være hjemme og være udugelig og kjede meg. Så da måtte jeg jo selvfølgelig bake en kake. Og så måtte jeg selvfølgelig lese gjennom en million oppskrifter for å finne på akkurat den kaka jeg ville ha. Endte med å bruke den her: Old-Fashioned Blueberry Coffee Cake som utgangspunkt, med en del endringer. Det ble kjempegodt! Jeg hadde ikke nok smør igjen, så toppen min ble litt tørr, men er sikker på at det blir topp med denne oppskriften:


Toppingen
80 gram smør, skåret i terninger
2 dl mel
1,5 dl mandler, hakket
1,5 dl brunt sukker

Røra
3,5 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
1 ts vaniljesukker
80 gram smør
1,7 dl sukker + 3 spsk
2 egg
2 dl syrnet melk
ca 4 dl bringebær/nok til et lag (frosne eller friske, jeg brukte frosne)
1 spsk kanel

1. Sett ovnen på 180 grader. Lag toppingen: Bland det tørre godt sammen og smuldre inn smøret med hendene. Sett i kjøleskapet.

2. Pisk sukker og smør sammen til det blir luftig, tilsett eggene og pisk videre til det blir lett og luftig og nesten stivt igjen.

3. Bland mel, bakepulver, natron og vaniljesukker sammen. Vend vekselsvis inn melblandingen og syrnet melk med en slikkepott.

4. Gjør klar en rund springform (eller noe annet du har som ser ut til å romme det hele). Ha i litt over halvparten av røra og flat det godt ut. Strø på kanel og sukker. Ha forsiktig i resten og flat det ut uten å røre kanel og sukker overalt. Ha på bringebærene og til slutt toppingen. Jeg hadde litt grovhakkede mandler oppå der igjen, men det er ikke nødvendig.

5. Stek i ca 1 time, eller til du kan stikke en pinne i uten at den får røre på seg. La den avkjøles helt før du spiser den.

Tips

Det er helt sikkert godt med hasselnøtter eller valnøtter eller bare det du liker best. Jeg bar syns mandler er veldig godt i kaker. Hvilke bær du bruker kan du selvfølgelig også velge helt selv, men det litt syrlige (men fortsatt ikke sure) i bringebærene passet veldig godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar