søndag 27. oktober 2013

Gyoza/japanske dumplings

I dag har jeg prøvd å lage gyoza. Gyoza er en japansk variant av kinesiske dumplings (Jiaozi). Jeg sier prøvd både fordi det var litt vanskelig å få dem til å se bra ut og fordi jeg jo egentlig ikke vet hvordan gyoza typisk er i Japan, men ved hjelp av litt forskjellige kinesisk- og japanskinspirerte oppskrifter kom jeg frem til en variant jeg ble ganske fornøyd med. De smakte nemlig hundre ganger så godt som de så ut! Les litt om ingrediensene her.

(ca 20 stk, under 20 kr)

Gyozawrappers (kom gjerne med forslag på et bedre norsk ord, heheh):
kjøpes (latterlig dyrt)
eller lages selv, se her

Fyll
200 gram tofu
ca 3 dl finhakket kinakål
1-2 dl finhakket vårløk
1 spsk soyasaus
1 (knapp) spsk sesamolje
1 spsk riseddik
1 spsk finrevet ingefær
2 fedd revet/presset hvitløk
1/2 ts hvit pepper (evt sort)
litt salt
1-2 stk tørket Shitake-sopp

Saus/dipping
litt soyasaus
1 ts sesamolje
lime
evt chili

Press litt vann ut av tofuen og smuldre den i en bolle. Bland sammen soyasaus, eddik, sesamolje, hvitløk og ingefær, salt og pepper. Miks shitakesopp så det blir nesten som pulver (eller finn en annen smart måte å gjøre det på). Bland og mos litt om hverandre ingrediensene godt sammen i en bolle med en gaffel til det henger litt sammen og er litt klissete.




Legg gyozawrappers utover kjøkkenbenken og legg en knapp spiseskje med fyll i midten av dem. Løft opp en, hold den i venstre hånd (hvis ikke du er keivhendt), ta vann på høyre hånd og stryk over den kanten som er nærmest fingertuppene dine. Dra den andre motsatte kanten over og lag folder som du presser litt hardt ned mot kanten med vann, så de klistres godt sammen.




Varm olje på litt mer enn middels varme i en teflonbelagt stekepanne eller bare en det ikke setter seg fast i (jeg brukte en kjele fordi jeg ikke har lokk til stekepanna mi). Legg så mange det er plass til i panna, la dem steke 1-2 minutter eller til de har blitt litt gylne under (du kan snu en for å se, men stek dem bare på én side). Ha i ca 1 dl vann, eller bare til det dekker den nederste delen av gyozaene. Sett på lokk og la stå i ca 2 min. Ta av lokket, la det siste vannet forsvinne og legg dem til side med den brune/gylne siden opp.


Mmnonom! Neste gang vil jeg ha ris og syltet kål til. Du kan jo eventuelt ha litt lett wokede grønnsaker til hvis du syns det mangler noe friskt.

Tips
Ikke bruk for mye vann når du steker/damper dem. Og bare følg den samme oppskriften og bytt ut tofuen med kjøttdeig hvis du er kjøtteter. Egentlig kan du jo bare blande fyll som du vil.
Hvis du vil lage en del når du først er i gang, men ikke orker alle på én gang kan gyozaene godt fryses ned, men helst før du steker dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar