torsdag 16. januar 2014

Sjokoladekjeks med mandelsmør

Jeg var helt ærlig ganske skeptisk til disse kjeksene, men også bare litt interessert i hvordan det skulle funke. Men de ble faktisk veldig bra! Kanskje de beste hjemmelagde cookies jeg har smakt.

Jeg fant veldig mange oppskrifter helt uten mel og helt uten smør, men jeg var litt skeptisk til det, så jeg byttet utt litt av mandelsmøret med litt mel og la til litt smør. Jeg vet ikke om det var nødvendig, så hvis du ikke kan tåle gluten eller melk ville jeg bare kjørt uten. Greia er med "mandelsmør" er liksom at det kan brukes litt som et substitutt for smør OG mel.


(ca 16 kjeks)
Du trenger
120 gram brunt sukker
40 gram hvitt sukker
50 gram smør*
1 egg
200 gram mandler
1 dl hvetemel*
1/2 ts natron
bittelitt salt
ønsket mengde mørk sjokolade (her: ca 40 gram), i små biter

*smøret kan droppes og hvetemelet kan droppes til fordel for ca 40 gram ekstra mandler

Sett ovnen på 190 grader.

1. Miks mandler i en maskin. Gjerne stavmikser, eller den maskinen som hakker ting aller finest. Det skal nemlig bli så fint at det blir litt klebrig. Litt avhengig av mandlene kan det være nødvendig å tilsette en spiseskje olje. Men å få den riktige konsistensen er ikke sååå farlig, iallefall ikke hvis du har litt smør i.

2. Ha sukker og smør i en bolle. Miks sammen, gjerne med en håndmikser. Ha i egget, og miks videre til det er litt sånn luftig og fint.

3. Ha i mandeler, salt og natron, eventuelt hvetemel. Bland godt sammen og vend til slutt inn biter av sjokolade.

4. Form små baller med hendene og spre godt utover bakepapiret. Stek i to omganger, for de flyter litt ut og man vil jo ikke at det skal bli én stor kake. Stek i ca 10 minutter. La de avkjøle noen minutter på plata før du har dem over på en rist.


Tips
Hvis du er en av dem som elsker peanøttsmør kan du bruke det istedet, eller ha i et par spiseskjeer i tillegg. Ooog cookies ser alltid uferdige ut selv om de er ferdige. Så fortvil ikke, stol på steketiden. Særlig hvis du vil ha den litt seige konsistensen.

Til slutt, en litt nerdete ting: Jeg ville ikke lage så mange kjeks av samme type fordi at selv om jeg ikke klarer å la det være syns jeg det er litt kjedelig å spise 16 kjeks av samme slag, hehe. Så jeg pisket sammen ett egg og splittet det i to forskjellige deiger. Så lagde halv porsjon sjokoladekjeksene med havregryn og halve denne. Gjorde bare ingrediensene klare og mens det ene brettet var i ovnen gjorde jeg klar den andre deigen med de samme redskapene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar