lørdag 25. januar 2014

Hjemmelaga søtpotetgull

Hjemmelaga potetgull er egentlig veldig lett å lage, og en fin måte å få brukt de potetene som bare ligger er og venter på å bli brukt. Det skjer nemlig ofte her. Kjøper nesten alltid poteter når de er på tilbud, og så er jeg eeegnetlig ikke så flink til å bruke dem. Skjønner egentlig ikke hvorfor, for det er jo så godt!

Jeg har prøvd å lage det flere ganger, og hver gang har det lyktes. De første gangene gjorde jeg det litt vanskelig for meg selv, tror jeg.. Det er nemlig mange som mener at potetene skal ligge i saltet vann i en halv time før de friteres. Jeg merket egentlig ikke så mye forskjell da jeg prøvde å droppe det denne gangen. Kanskje de krøllet seg og krympet bittelitt mer, men det syns jeg bare er godt.

Og selv om man ideelt sett burde ha et steketermometer til å kontrollere varmen er det ikke så vanskelig å få et godt resultat uten.


(2 porsjoner)
Du trenger
2-3 søtpoteter (eller vanlige)
raps- eller solsikkeolje
ønsket krydder (her: paprika, hvitløkspulver og salt)

1. Skjær potetene i tynne skiver med en potetskreller (eller så tynt som overhode mulig med et annet redskap). Behold gjerne skallet på.



2. Varm ca 1,5 cm olje i en kjele på middels temperatur (oljen skal helst være 180 grader, tilsvarende at det såvidt kommer litt bobler når man stikker et trereskap nedi). Test med en potetskive, den skal frese litt.


3. Ha i potetskivene i 2-3 tomganger. Det skal ta ca 4-5 minutter til de er gyldne. Reguler temperaturen underveis hvis du mistenker at det brenner seg. Jeg brukt en gaffel til å løfte potetene over i en liten sil og ristet av oljen før jeg vendte de over på et tørkepapir.

4. Ha på kryddere etter ca 20 sekunder.

Tips
Bruk oljen flere ganger! Når det bare har vært poteter i den, og så lenge oljen ikke har brent seg eller lukter dårlig, kan du fint ha den på en flaske og bruke den til frityrsteking en annen gang.
Du kan også bruke gulrot eller andre rotfrukter, men det er veldig vanskelig å holde dem sprøde, iallefall hvis du ikke har steketermometer.
De går veldig fort fra ferdig til brent, så følg nøye med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar