fredag 13. november 2015

En gjenganger: Risruller med mango og peanøtt- og chilidip

I det siste har jeg fått mange spørsmål om det ikke er vanskelig å spise vegansk – om jeg ikke savner ting. Når jeg svarer at det er det absolutt ikke, men at det bare handler om vaner og å bli kjent med noen nye ingredienser (eller bare nye måter å bruke de man har på, egentlig), virker det som om mange ikke tror helt på meg. Faktisk, så tror jeg ikke at jeg har noen flere ingredienser på kjøkkenet nå (ved unntak av noe superfood som jeg bare bruker en gang i blant for gøy) enn før jeg begynte å spise vegansk. Og jeg spiser absolutt ikke kjedeligere eller dårligere! Tvert imot, syns jeg. Generelt sier jeg: bruk alle pengene du ellers ville brukt på ost på nøtter! Nøttesmør, rista nøtter, nøtter i kake, nøtter på grøten.

Litt i sammenheng med alt det der, fikk fikk jeg lyst til å minne dere på å lage risruller en gang i mellom. Det er så godt og så er det så lett å variere innholdet! Lag mange når du først er i gang, så har du til lunsj i morgen og kanskje dagen etter også. (Spis de stygge med én gang og spar de andre hvis de ikke er så god til å rulle stramt, hehe.) Varier sausen hvis du blir lei eller sleng sammen en salat til å ha ved siden av. I dag, for eksempel lagde jeg to varianter. I går hadde jeg edamamebønner og misosuppe ved siden av; i dag knasket jeg bare noen ekstra nudler og grønnsaker som ikke fikk plass med sesamfrø på toppen. Peanøttsmøret med chili gikk veldig godt til mangoen, syns jeg!

Den ene variant
sopp (her shitake),  stekt med sesamfrø og en dæsj soyasaus
tofu, stekt
korianderblader
dampet grønnkål
risnudler (her blandet med bokhvetenudler)
vårløk, strimlet
gulrot, strimlet

Den andre variant
mango
mynteblader
korianderblader
gulrot, strimlet
rødbet, strimlet
selleri, strimlet

Dip
1 spsk peanøttsmør
1 spsk risvin
2 spsk soyasaus
1-2 ts chilisaus
1 spsk honning

Pass på å ikke overfylle og prøv å rulle stramt (og brette inn sidene litt). Jeg pleier å smøre/dryppe (avhengig av hvor sterk/tykk den er) litt saus oppå hver bit. For meg holdt ca halvparten av den lille skåla der til tre ruller – med en del ekstra peanøttsmør.

Andre ting jeg liker å ha i rullene er avocado (!), agurk og salatblader for eksempel. Sausen varierer jeg med tahini, kokosolje, (vegansk) majones, lime, agavesirup, mandelsmør, sesamolje, ingefær, hvitløk og så videre. Rører den ut med litt vann hvis den blir for tykk. Vær kreativ!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar