tirsdag 17. desember 2013

Pannestekte kikerter med paprikasaus

Denne høsten har jeg lagd gulrotsuppa med rista kikerter så mye at jeg ikke følte jeg kunne gjøre det igjen i dag. Så da ble det en ny versjon av de ovnsristede kikertene.. Nemlig pannestekte kikerter. Enda litt mer snackete. Ville gjerne lage auberginekrem med yoghurt til (oppskrift kommer kanskje snart), men det var også veldig godt med bare paprikasausen til.


(til 2 personer med couscous/brød ved siden av, ca 15 kr)
Kikerterter
ca 80 gram tørka kikerter, bløtlakt og kokt
1/2 ts paprikakrydder
1/2 ts spiskummen
litt salt
evt frisk koriander og lime
olivenolje til steking

Paprikasaus
2 røde paprika
1-2 fedd hvitløk
1/4 chili uten frø
litt olivenolje
litt salt

1. Skjær paprikaen i to og stek dem i ovnen på 200 grader, gjerne med grillelementet på. Ca 10 minutter (de skal bli litt brune i skallet, men ikke brente). Når de er passe avkjølt drar du skallet av (hvis du gidder) og mikser det sammen med de andre ingrediensene.

2. (Hvis du er like nørd som meg peller du skallet av kikertene) Ha nok olivenolje til at det dekker bunnen i en stekepanne og sett på høy varme. Ha i kikertene og stek til de er gyldne, men ikke brente, ca 4 minutter.

2. Legg kikertene på et kjøkkenpapir eller noe som absorberer det meste av oljen og bland kikertene og kryddere sammen i en bolle. Ha litt stron- eller limesaft og friske urter i hvis du har.

Server med paprikasaus og gjerne litt gresk yoghurt. I dag hadde jeg couscous med litt pannestekt gulrot og squash ved siden av, men neste gang tenker jeg å prøve med en ekstre dressing og hjemmelaget nanbrød.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar