lørdag 22. mars 2014

Grønn suppe med karamelisert løk og chili

I går lagde jeg en sykt grønn suppe. Helt enkel, utrolig sunn og så god at jeg fortsatt er litt paff. Selvfølgelig har buljongen en del å si (bruk hjemmelaget hvis du kan!), men den karameliserte løken gir den en dyp og fyldig smak jeg ikke har opplevd før i grønn grønnsakspurésuppe. Som topping hadde jeg kikerter ristet i ovnen med olivenolje, salt og chili, men det er også godt med belugalinser, eventuelt også med brune ris.


(2 porsjoner, ca 13 kr)
Grønnkål- og spinatsuppe
1 gul løk
1 fedd hvitløk
3 middels store grønnkålblader, de tykke stilkene fjernet, grovt hakket
3 stooore never spinat*
ca 4,5 dl kraft/buljong
1 ts sennep (valgfritt)
1 ts chilipulver (min er litt svak)
1/4 sitron
salt og nykvernet pepper
kokte kikerter/ris/belugalinser

*hvis du bruker frossen spinat er sikkert 4 kuler passe

1. Stek løk og hvitløk i olje på middels (ikke høy!) varme i ca 10 minutter. Ha i så mye vann at løken såvidt er dekket og la koke videre i ca 15 minutter til. Løken skal være brunlig, men ikke brent.

2. Ha i kraft og la kok opp. Så hiver du i grønnkålen. Når den er myk har du i spinat og lar det koke i ca 5 minutter til.

3. Ha eventuelt i sennep og chilipulver og miks med stavmikser. Smak til med sitronsaft, salt og pepper. Server med litt ekstra olivenolje på toppen, sitronskall, salt og pepper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar