søndag 12. januar 2014

Crispy vegetarburgere med kikerter og quinoa

Vegetarburgere er noe jeg har vært litt skeptisk til en stund. "Hva er poenget med å etterligne kjøttretter når man kan lage så mye annet godt?" (Og så er jo bønneburgere så kjedelig.) Vel, så har det lett for å bli mye gryter når man skal leve billig. Så jeg ble fristet til å prøve meg frem litt. Disse burgerne er veldig saftige, metter ganske godt og er næringsrike.. Jeg prøvde først å steke dem i panna på middels varme. Da ble de crispy på utsiden, men hadde ikke så mye motstand, selv om de fortsatt hang godt sammen. Prøvde deretter å steke dem i ovnen, og det syns jeg egentlig fungerte best. Ganske forskjellig, men denne gangen hang de bedre sammen og fikk litt mer skorpe. Du kan jo gjøre som du vil.

Så! Hvis du også er litt skeptisk til vegetarburgere, syns jeg egentlig bare du skal la være å tenke over at det er en "burger" og så nyte å spise noe velsmakende med brød i bunnen og på toppen, en god dressing og litt forfriskende salat mellom. 

Til ca 8 burgere
1,5 dl quinoa
1,5 dl vann + 1,5 dl buljong
1,5 dl kikerter, kokte 
1/2 rødløk, finhakket
1-2 fedd hvitløk, revet
1 liten gulrot, revet
1 brokkolistilk ("skallet" fjernet"), revet
1 dl revet ost (jeg brukte cheddar)
0,5 dl havregryn
1-2 spsk hvetemel eller maismel
1 egg + 1 eggehvitte
1 spsk balsamico
1-2 ts paprikakrydder
salt og pepper

Dette hadde jeg under og oppå
salat
tomat
en skive ost
majones blandet med litt olje fra soltørka tomater og litt paprikakrydder


1. Kok opp vann og buljong, ha i quinoa og la koke i 15 minutter. Hell av eventuelt overflødig vann.

2. Gjør alle grønnsakene klare og ha dem i en bolle. Miks de kokte kikertene grovt i en kjøkkenmaskin og ha det oppi, sammen med quinoaen som har avkjølt seg bittelitt i mellomtiden. Pisk sammen egg og ha det i med mel, havregryn og kryddere. Bland godt med hendene. La stå litt i kjøleskapet hvis du har tid.

3. Form burgerne med hendene. Vil du ha den
a) "hard" og fast (bildet): pensle på hver side stek i ovnen i ca 35 minutter på 190 grader (gjerne varmluft). Snu dem gjerne med en stekespade halvveis.
b) crispy på utsiden og veldig myk og saftig på innsiden: stek i olje i en panne på middels varme, ca 5-7 minutter på hver side.
Sleng på en skive ost litt før de er ferdige.


Oppskrift på burgerboller finner du her.

2 kommentarer:

  1. Dette ser og høres dødsgodt ut! Jeg har aldri tenkt på muligheten til å ha quinoa i burgere, men det gir dem sikkert fin konsistens. Takk for oppskrift! Godt nytt år, forresten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er det som gjør dem crispy på utsiden, og saftige inni. Og så er det en fin variasjon fra linser og bønner. Ellers kan det også være en idé å bruke svarte bønner istedet for kikertene, og tilsette litt ekstra kryddere. Litt mexistyle? Kanskje jeg poster en variant til. Ville bare gjøre det enkelt første gangen, og så er jeg veldig fan av kikerter.

      Slett