onsdag 18. desember 2013

Quinoasalat med rødbeter og fetaost

Rødbeter er en grønnsak jeg har hatt litt vanskelig for å bruke. Jeg syns det er veldig godt å ovnsbake, men det er liksom litt begrenset hvor mye jeg gidder å gjøre det. Quinoa har jeg heller ikke vært særlig flink til å bruke.. Og helt ærlig er jeg ikke generelt så glad i salater. Men så tenkte jeg at jeg kunne prøve å kombinere disse tingene jeg egentlig ikke var så god venn med og det funket veldig bra. Rødbeter og feta gir litt tyngde til quionaen, i tillegg til balsamicoen. Den metter godt, er ikke sååå tung som en middag, men gir ikke følelsen av å spise luft eller dressing (som jeg syns salater har en tendens til å gjøre). Bra lunsjrett, som jeg absolutt kommer til å lage igjen.

(2-3 personer, ca 15 kr)
Du trenger
1,5 dl quinoa (eller bulgur, couscous eller noe du lignende)
1-2 rødbeter (jeg brukte én stooor)
ca 40 gram fetaost
1/2 rødløk
3-4 spsk balsamico + litt kaldt vann
2 spsk olivenolje
2 spsk sitronsaft
1 spsk balsamico
litt salt og pepper
evt kruspersille (ville ha det her, men hadde litt salat jeg gjerne ville bruke og ikke så mange penger, heheh)

1. Start med å la rødbetene småkoke i ca 30-40 minutter (til de er møre, men har litt motstand). I mellomtiden koker du quinoa, fluffer det litt med en gaffel, putter det i en salatbolle og setter det i kjøleskapet.

2. Kutt rødløk i passende biter og legg i balsamico og nok kaldt vann til at det dekker løken. La stå i 10-15 minutter.

3. Ta skallet av rødbetene og skjær i terninger. Avkjøl dem mens du gjør ferdig resten. Fetaosten kan du også skjære i tærninger, eller smuldre.

4. Ha alle ingrediensene oppi quinoaen, vent med rødbetene (hvis ikke du vil at alt skal bli rosa). Bland sammen olivenolje, sitronsaft, balsamico og salt og pepper og bland det i salaten. Og så vender du inn rødbetene lett inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar