onsdag 23. oktober 2013

Asiatisk grøt med peanøtter/Congee

Dette er kanskje noe av det billigste jeg lager, og samtidig noe av det beste. Det kan virke litt dyrt å kjøpe inn sesamolje og soyasaus hvis du ikke bruker det så mye ellers, men det har lang holdbarehet (peanøttene også). Denne grøten skal koke en times tid, men ellers er det veldig lite krevende.


(rikelig til 2 personer, ca 10 kroner)
Grøten
2,5 dl ris
ca 1,5 liter vann
1 buljongterning (jeg syns det smaker best med hønsebuljong, men den kan fint lages vegetarisk) eller fond, gjerne hjemmelaget (men ikke for mye, for toppingen har ganske kraftig smak)
ca 1,5 cm ingefærrot, skåret i tynne skiver/strimler

Topping
en stor neve peanøtter (jeg foretrekker naturelle, ristet litt i en stekepanne eller i ovnen)
1 vårløk
korianderblader (har droppet det et par ganger når planten har dødd, men da syns jeg det mangler en kontrast til den ellers litt tunge og fyldige grøten. Kanskje det isåfall er godt med litt lime og chili?)
soyasaus
sesamolje

Kok opp vannet med buljongterningen og tilsett risen. Skru ned varmen og la småkoke i ca en time, eventuelt litt mer (det gjør den bare bedre). Hvis den tykner underveis, må du ikke tro at den er ferdig, bare tilsett litt mer vann. Det er viktig at du rører innimellom. Ca 20 minutter før grøten er ferdig tilsetter du ingefæren.

I mellomtiden skjærer du ingefæren og gjør du klar toppingen. Jeg pleier å sette det i skåler på bordet, så man supplere litt med topping underveis. Sesamoljen kan det lett bli for mye av, så være litt forsiktig og smak deg frem. Mmmmmm.  

3 kommentarer:

  1. Jag lagade denna rätt, men med riven rödbeta, morot och kidneybönor som topping. Smakade ljuvligt!

    SvarSlett
  2. Spennende! Hvordan type ris bruker du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier å bruke grøtris, eller bare en rundkornet ris, men jeg har også sett flere oppskrifter som ligner, med langkornet ris.

      Slett