mandag 3. februar 2014

Hjemmelaget havre- og kokosmelk

Visste ikke helt om jeg skulle poste et innlegg om hver av melkene, siden de har samme fremgangsmåte. Men så endte jeg faktisk med å blande de to, så da var det liksom ikke noe spørsmål lenger. Kokosmelk er litt for søtt og... kokosaktig? Og havremelk kan være litt kjedelig i seg selv. Jeg lagde en 50/50-blanding, og det var veldig enkelt. Bare helte den ene melken oppi den andre. Veldig godt i havregrøt og hvis man lar være å blande dem er kokosmelken fin å bruke til kokosmelkretter. Ikke helt den samme kremete konsistens som den man får på boks, men man kan jo kanskje blande litt? Og husk at både boksekokosmelk og hjemmelaga kan fryses ned hvis det senere skal brukes i gryter og supper.


(Gir til sammen i overkant av 1/2 liter, ca 3 kr)
Havremelk
1 dl havregryn
4,5 dl vann*

Kokosmelk
1 dl kokosmel
4,5 dl vann*

1. Legg kokosmel og havregryn i bløt, hver for seg. Ca 20 minutter.

2. Miks hver av blandingene i et par minutter med en blender eller stavmikser.

3. Bruk en sil med veldig små hull. Hell gjennom flere ganger så du til slutt har en melkeaktig væske uten rester av havregryn og kokosmelk. Bland sammen, eller oppbevar hver for seg i kjøleskapet i 3-4 dager.

*mengden vann kan reguleres etter hvor tykk eller tynn du vil ha den. Målene jeg brukte her ga en havremelk som ligner litt det man kjøper i butikken, men det avhenger sikkert  også av hvordan man mikser det.

Tips
Når man mikser kokosen vil det skilles ut et lite fettlag. Det kan man ta vare på og bruke til baking, steking, eller ha oppi en kokosmelkrett.
Tilsett litt honning eller lønnesirup eller noe som gjør den litt søtere hvis du syns det trengs. Jeg syns egentlig det var litt unødvendig siden jeg først og fremst vil bruke den til havregrøt (topp med nøttesmør på!) eller matlaging.

1 kommentar: