lørdag 22. februar 2014

Chili med quinoa

Er litt lat for tiden og lager bare det samme om igjen eller spiser bananhavregrøt til middag. Men i dag tenkte jeg å lage en bittelitt annerledes meksigryte; denne gangen med quionoa. Orket ikke gå og kjøpe flere grønnsaker, så det ble ganske enkelt resten av en tomatboks jeg hadde i kjøleskapet. Sikkert godt med paprika eller mais (hvis man liker det, det gjør ikke jeg egentlig) i og avokado på toppen. Du må også gjerne ha i sorte bønner, kidneybønner eller noe annet spennende for litt mer motstand. Denne er nemlig ganske homogen, men det syns jeg bare er  godt noen ganger.


(1 gigaporsjon, ca 10 kr)
Quinoachili
2 dl kokt quinoa (ca 1 dl ukokt, bruk gjerne kraft)
2 fedd hvitløk, finhakket
1/2 løk, finhakket
1/2 chili, finhakket
1 ts spisskummen
0,5 ts paprikakrydder
0,5-1 spsk hakket koriander
2/3 tomatboks
2 dl vann (evt buljong)
salt og pepper
limesaft
eventuelt bønner (sikkert også kjempegodt med kylling)

Forslag til topping
ekstra hakket koriander
creme fraiche
revet ost
avokado
maischips (eller som her: sprødstekt tortillalefse, skåret i trekanter)

1. Surr hvitløk, løk og chili i litt olje. 

2. Ha i kryddere, surr litt videre og tilsett resten av ingredienene. La småkoke i ca 20 minutter eller til den har begynt å tykne. Hvis du bruker bønner har du dem i til sist (ferdigkokte). Smak til med salt, pepper og limesaft.

Tips
Hvis du reduserer mengden vann kan du også bruke denne som fyll i tortillaer med ønsket tilbehør, eller kanskje til og med i quesedillas.
Og hvis du er lat kan du erstatte løk og hvitløk med pulver. Her droppet jeg faktisk løken helt, men såvidt jeg har skjønt er de aller fleste glad i løk så jeg tok det med i oppskriften. Jeg savnet det ikke. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar