onsdag 30. oktober 2013

Tofu med sopp, tomat og fiskesaus

Hadde litt tofu igjen fra gyozaene jeg lagde, så tenkte jeg skulle prøve meg på en vietmesisk tofurett til lunsj. Hvis du vet du ikke liker tofu er dette kanskje ikke retten for deg, men hvis du tror du ikke liker tofu, men egentlig bare såvidt har smakt det og er glad i asiatisk mat, bør du teste denne!


(til 2 personer, ca 16 kr)
Du trenger
200 gram tofu (en fast type), i terninger
1/2 løk, finhakket
1-2 fedd hvitløk, finhakket
1-2 spsk fiskesaus (kan erstattes med soyasaus hvis man vil ha den vegansk)
1/2 ts sukker
1/2 ts salt
2 tomater, hakket
2-3 spsk vann
3 stk sopp (jeg bruker tørket og bløtlagt shitake), skåret i biter
1-2 stk vårløk
evt hakket koriander

Varm olje i en kjele, la løken og hvitløken surre litt. Tilsett tomat, sukker, salt og fiskesaus, rør forsiktig og tilsett til slutt vann, sopp og tofu, senk varmen, legg på lokk og 20-30 min senere er maten klar. Server med ris og ha finhakket vårløk (og koriander hvis du har) på toppen. Du kan også bruke litt soyasaus, men ikke overdriv.

Tips
Press litt vann ut av tofuen før du bruker den. Hvis du har litt ekstra tid og krefter kan du også vende terningene i maismel og steke dem i ovnen på et bakepapir til de blir litt gylne og sprø, og gi dem litt kortere tid i kjelen ettepå.

Hvis du ikke gidder å ha friske tomater kan du godt bruke en halv tomatboks istedet. Det gir jo en litt kraftigere tomatsmak, men det kan jo også være godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar