søndag 27. oktober 2013

Asiatiske varer (innkjøp, tips)

Jeg har tenkt til å eksperimentere med litt forskjellige asiatiske retter fremover og har derfor kjøpt noen sauser og basisingredienser. Det koster en del å kjøpe inn alt sammen, men på en måte hjelper det meg litt økonomisk fordi jeg gidder jo ikke spise det samme hver dag i en uke bare fordi grønnsakene jeg har kjøpt må spises før de råtner. Jeg liker nemlig vårløk, kinakål/hvitkål og bønnespirer best til asiatiskinspirert mat. Og for eksempel ved å variere sauser kan man med de samme grønnsakene lage retter med ganske forskjellig smak. 

Soyasaus selges overalt og er ikke spesielt dyr. Absolutt nødvendig i veldig mange asiatiske retter.

Sesamolje har en ganske kraftig smak og jeg tror ikke det finnes noe som kan erstatte den. I en del retter syns jeg det er en viktig motvekt til soyasausen. Litt dyr, men varer lenge. Kan kjøpes i butikker med godt utvalg eller asiatiske butikker. Jeg betalte ca 30 kroner for 150 ml.

Fiskesaus
kan egentlig ikke erstattes og finnes stort sett overalt. Jeg betalte 38 kr for ca 1 l i en innvandrerbutikk på Nørrebro og gleder meg til å bruke den.

Risvin/riseddik kan erstattes med vanlig hvit edikk hvis du har det fra før. Selges ikke så mange steder (og er ofte overpriset). Pass på, min flaske på 160 ml kostet 13 kroner på Torvehallerne.

Tofu fås tak i i de fleste innvandrerbutikker eller asiatiske markeder. Ca 400 gram bør koste 20-25 kroner. Det er mye snakk om at tofu ikke er spesielt sunt, og at soyaprodukter generelt inneholder blant annet hormoner som ikke er så bra. Men jeg har den oppfatning om at dette egentlig gjelder mest de som konsekvent bruker tofu/soyaprodukter som erstatning for kjøtt. Som en del av et variert kosthold, ser jeg bare på tofu som en relativt billig proteinkilde med mange gode egenskaper. Det går også an å kjøpe den økologisk og garantert ikke-genmodifisert (non-GMO).

Kinakål, fås hos grøntvarehandler med litt ekstra godt utvalg. Bør ikke koste mer enn 15 kr, har ganske lang holdbarhet, men er ganske god å sylte hvis du ikke rekker å bruke hele. Kan eventuelt erstattes med vanlig hvitkål.

Tørket shitakesopp kan mikses til små biter og bruker litt som et krydder og har en ganske karakteristisk smak og lukt som gjør et lite (stort ekstra). Den kan også bløtlegges (15 min i lunkent vann) og brukes for eksempel i supper. Hvis du ikke lager veldig mye asiatisk mat og har lite penger, ville jeg egentlig droppet hele greia. Da vil du sikkert ikke ha behov for den variasjonen den gir heller. Den kan dessuten i en del retter erstattes med champignon. Jeg betalte 39 kroner for 100 gram på Torvehallerne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar