tirsdag 25. mars 2014

Rødbet- og geitostburgere

Jeg er veldig glad i den klassiske kombinasjonen av rødbet og geitost. Med geitost mener jeg ikke nødvendigvsi chevre, selv om det er det jeg har brukt her. Du kan for eksempel også bruke feta eller til og med en billig etterligning laget av kumelt. Ikke heelt det samme, men fortsatt godt sammen rødbet.

Vegetarburgere kan lages på mange forskjellige måter. Som du kanskje har fått med meg er jeg glad i dem med quinoa som base.. Seriøst, søtpotet- og quinoaburgere!! De blir så sprøde, er lette å få til å henge sammen og i tillegg får de en crispy overflate. Men fordi rødbeter er veldig, veldig fuktig og quinoa har litt den samme egenskapen, tenkte jeg å for én gangs skyld prøve uten. Istedet hadde jeg ganske mye havregryn i for å gjøre dem litt fastere. Resultatet ble utrolig godt! Vegetarburgere er definitivt noe jeg kommer til å fortsette å lage, man har så mange muligheter.


(2 porjoner/4 burgere, ca 20 kr)
Burgerene
2 passe små/middels rødbeter, finrevet
1 fedd hvitløk, finrevet
1/2 liten løk, finhakket
75 gram geitost
1 neve hakket basilikum
1,2 dl havergryn
1 egg
1 spsk olivenolje
salt og pepper
(litt timian?)

Tilbehør
halvgrove surdeigsboller
rista nøtter med lønnesirup (gjerne valnøtter hvis du har!)
salat
sennep
ovnsbakte rotgrønnsaker (med olivenolje, salt og pepper)

1. Riv rødbeter og hvitløk over en bolle.

2. Tilsett løk, geitost og basilikum og kna med hendene til osten er sånn rimelig godt blandet inn. Ha i resten av ingrediensene, bland litt til og la stå i ca 30 minutter (når havregrynene har absorbert en del væske blir de fastere og lettere å forme).

3. Form til burgere og stek i pannen på middels varme. Det er viktig av de blir gjennomstekte for å få jordsmaken i rødbetene bort, og at de ikke blir brente i mellomtiden. Så vær forsiktig med å bruke for høy varme.

Så enkelt! Sååå saftig! Spis dem som de er med poteter til, eller putt mellom to skiver ristet brød (trenger ikke engang være burgerbrød!). Gjøøøør det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar