søndag 23. mars 2014

(Vegansk) Afrikansk peanøttsuppe med spinat

Jeg har hatt lyst til å lage peanøttsuppe ganske lenge, men egentlig ikke giddet å gjøre det (henger kanskje litt sammen med at hver gang jeg åpner et glass med peanøttsmør holder Herman seg på avstand i minst en time). Men så lagde jeg det nå likevel og Herman syns faktisk det var kjempegodt (det syns jeg også!). Tror jeg kommer til å lage det mange ganger. Peanøttsmøret gjør den så kremete og god, og smaken er nesten litt magisk etter at den har fått kokt litt. Tok en del inspirasjon fra denne oppsrkfiten.



(2 porsjoner, ca 12 kr)
Peanøttsuppe
1 rødløk, hakket
2 fedd hvitløk
1/2-1 chili
2 dl kraft
ca 3 dl vann
1 dl kokosmelk
1/2-1 dl peanøttsmør
3 spsk tomatpuré*
2 never spinat, grovhakket (eller grønkål eller lignende)
salt og pepper
(evt en chilisaus du liker eller litt cayennepepper)
ristede peanøtter til topping, grovhakket
ris (1,5 dl rå var passe til meg og Herman)

*du kan helt sikkert bruke ca en halv tomatboks istedet, men vær litt forsiktig med vannet da, for tomatpureen hjelper suppa med å tykne.

1. Kok ris. Sautér løk, hvitløk og chili. Ha i all væsken og kok opp.

2. Mål opp peanøttsmør og tomatpure og bland det godt ut sammen med litt av væsken fra suppa. Ha det oppi kjelen og rør det godt unn.

3. La småkoke under omrøring i ca 20 minutter eller til den har tyknet passe mye. Smak til med salt og pepper og eventuelt ekstra chilisaus.

Tips
Jeg fant masse forskjellige oppskrifter på noe om lignet. Mange hadde litt ristet søtpotet eller gresskar i seg. Det tror jeg jeg skal prøve neste gang. Ikke fordi noe manglet, men fordidet er så godt og kremete! Men da tror jeg man forsiktig kan kutte litt ned på peanøttsmørret eller kokosmelken, eventuelt ha litt mer vann for å kontrollere tykkelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar