lørdag 15. mars 2014

(Glutenfritt) Bananbrød med blåbær

Postet jo et annet bananbrød for litt siden, og det var jo helt topp. Og så har jeg eksperimentert litt nå som jeg ikke spiser gluten. Det virket ganske håpløst i begynnelsen til sammenligning, MEN så bakte jeg et til og det ble kjempegodt. Saftig, luftig, smakfullt og dessuten ganske mettende. Kommer definitivt til å lage det flere ganger!





Bananbrød
4 egg
120 gram nøttesmør (jeg brukte ca 90 gram mandelsmør og resten peanøttsmør)
4 spsk matolje (eller kokosolje eller smelta smør)
4 mellomstore bananer, veldig modne
2 spsk sukker
50 gram kokosmel*
25 gram maismel
1 ts vaniljesukker
1,5 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts kanel (valgfritt)
litt salt
1-2 never blåbær (frosne eller ikke)

1. Forvarm ovenen til 180 grader. Miks egg, sukker, olje og nøttesmør med en håndmikser til det blir ganske luftig. Mos bananene og ha dem i (jeg lot det være en del mellomsmå biter, gjorde brødet ekstra saftig). 

2. Bland sammen mel, bakepulver, natron, vaniljesukker, salt og eventuelt kanel. Vend det inn i eggeblandingen. Til slutt vender du forsiktig inn blåbær. 

3. Stek brødet i en smurt form på nederste rille. 180 grader, ca 50-55 minutter. Avkjøl på rist.

* hvis du ikke har fint kokosmel kan du bruke kokosmasse og mikse det til det blir fint. Ellers kan det byttes ut med annet glutenfritt mel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar