onsdag 30. april 2014

Fransk purre- og potetsuppe (vårlig versjon med timian)

Nå som jeg ikke har så mye tid til inspirasjon og matlagning og heller ikke alltid har så mange ingredienser å eksperimentere med går det mye i variasjoner av gamle retter. Men det er det absolutt ikke noe negativt i! For eksempel lagde jeg i dag en ny og spennende versjon med den "gamle" franske potetsuppa som grunnoppskrift. Faktisk med litt bacon (hadde en fjerdedels pakke i kjøleskapet som måtte brukes). Dette gjorde jeg denne gangen:


(2 porsjoner, ca 18 kr)
Potetsuppe
1 spsk smør
1 stor purre (bare det lyse), grovhakket
ca 250 gram/4 ganske små poteter, terninger
1 kvist timian
1/2 ts salt
en skvett kremfløte (kan droppes
litt vann

Tilbehør
asparges (trukket i kokt vann med lokk i 2 min)
litt (du trenger virkelig ikke mye for litt god smak!) sprødstekt bacon (stekt lenge på relatitvt lav temperatur)
hvitløkskrutonger*

1. Surr purre i smør i noen minutter (og begynn å steke baconet hvis du bruker det.)

2. Ha i potet, timian og vann så alt såvidt er dekket. La koke i 7-8 minutter eller til alt er mørt. 

3. Ta ut timianen, miks med stavmikser og smak til med fløte og salt.

*krutongene lager jeg ved å smelte et par spsk smør, ha i hvitløk og så vende inn terninger av brød. Steker det deretter i ovnen på et bakepapir (eventuelt med litt ekstra olivenolje) i 7-8 minutter på 220 grader eller til det er sprøtt og godt. 

1 kommentar: